Elektronika i programowanie w mechatronice
Prowadzący
Czas Trwania Warsztatów
20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć

Elektronika i programowanie w mechatronice
Dlaczego „wincyj woltów!” nie zawsze jest pożądane, a programowanie to nie tylko informatyka?
W trakcie warsztatu uczestnicy poznają zasady rządzące elektroniką, elektrotechniką, a także logiką. Dowiedzą się jak działają bramki oraz układy logiczne, tranzystory, przerzutniki i multipleksery. Nauczą się również projektowania PCB za pomocą programu Autodesk Eagle. Tego typu płytki są stosowane we wszystkich urządzeniach elektronicznych, np. laptopach. Uczestnicy poznają także elementy układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych stosowanych mechatronice i automatyce. Nauczą się konstruować i symulować tego typu układy. Dowiedzą się jak pisać algorytmy i programować w językach Grafcet, SFC i LD.
Do kogo kierowany jest ten warsztat?
Warsztat jest skierowany do wszystkich, którzy interesują się mechatroniką czy elektroniką i chcą poznać podstawy dzisiejszego cyfrowego świata. Jeśli chcesz studiować na kierunkach takich jak mechatronika lub automatyka, to ten warsztat jest dla Ciebie! W trakcie zajęć dowiesz się, czego możesz spodziewać się na studiach.
Co musisz umieć?
Przydatna będzie znajomość fizyki i matematyki na poziomie pierwszej klasy szkoły średniej, kreatywność i dużo myślenia.
Niezbędny sprzęt i oprogramowanie
Do uczestnictwa w warsztacie niezbędny będzie własny laptop z systemem Windows z zainstalowaną wersją darmową programu Autodesk Eagle. Możliwy do pobrania tutaj:
oraz programy i symulatory, które zostaną wskazane i udostępnione w późniejszym terminie.
Konieczne jest również posiadanie własnej myszki komputerowej.
Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?
Uczestnicy warsztatu:
- poznają podstawowe elementy układów elektronicznych i pneumatycznych,
- dowiedzą się jakie prawa rządzą w elektronice i pneumatyce,
- nauczą się czytać ideowe schematy elektroniczne, elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne,
- poznają układy logiczne,
- poznają program Autodesk Eagle i nauczą się projektować za jego pomocą płytki drukowane,
- nauczą się konstruować układy elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne,
- dowiedzą się jak pisać algorytmy,
- nauczą się programować w językach Grafcet, SFC i LD.
Program warsztatu
Dzień pierwszy
Elektronika, elektryka, pneumatyka, hydraulika – o co w tym wszystkim chodzi?
Na początek wprowadzenie w świat elektroniki. Uczestnicy dowiedzą się m.in. na czym polega prawo Ohma i Kirchoffa, poznają podstawowe elementy obwodów, ich zasadę działania i symbole na schematach. Każdy nauczy się jak wykonywać pomiary za pomocą multimetrów. Wszystko to na symulatorach oraz układach złożonych przez uczestników. Następnie uczestnicy zapoznają się z elementami elektrycznymi, pneumatycznymi i hydraulicznymi, które są integralną częścią układów sterowania i wykonawczych.
Dzień drugi
Nauka projektowania PCB
Drugiego dnia warsztatów uczestnicy poznają kolejne typy elementów i całych układów. Poznają program Eagle. Nauczą się, jak się w nim poruszać, by stworzyć schemat, a następnie projekt rzeczywistej płytki. Będą mieli również możliwość zobaczyć wizualizację płytki w 3D.
Dzień trzeci
Elektronika cyfrowa i wstęp do układów przekaźnikowych
Tego dnia omówiony zostanie dział elektroniki jakim jest elektronika cyfrowa. Uczestnicy poznają logikę. Dowiedzą się, czym są i jak działają m.in. bramki logiczne, przerzutniki i multipleksery oraz układy scalone. Będą mieli za zadanie zaprojektować układy logiczne realizujące określone funkcje. Pod koniec zostaną wprowadzone układy przekaźnikowe i ich wykorzystanie w programowaniu.
Dzień czwarty
Algorytmika, języki programowania Grafcet i SFC
Uczestnicy wykorzystają pozyskaną wiedzę i nauczą się tworzyć układy sterowania i wykonawcze oparte na poznanych wcześniej elementach elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych. Jest to też dzień wejścia w programowanie. Uczniowie dowiedzą się czym są algorytmy i dlaczego całe nasze życie jest z nich złożone. Nauczą się pisać własne algorytmy realizacji konkretnych zadań oraz dowiedzą się, jak przełożyć to na język zrozumiały dla komputera, czyli Grafcet i SFC.
Dzień piąty
Drabinka! Język programowania LD
Uczestnicy zapoznają się z programowaniem w języku drabinkowym. Będą musieli od podstaw wymyślić algorytm postępowania i napisać go w języku LD, na zadany temat. Na koniec będą mogli spróbować swoich sił podczas „próbnego” egzaminu zawodowego.
Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.