Logo Obozu Naukowego

Projektowanie i druk 3D

Prowadzący

Czas Trwania Warsztatów

20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć

Projektowanie i druk 3D

Jak przekształcić ciekłą żywicę lub filament w konkretną rzecz?

Warsztat przede wszystkim rozwinie wyobraźnię, a w szczególności wyobraźnię przestrzenną. Uczestnicy nauczą się podstaw rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania. Poznają program AutoCAD. Dowiedzą się, czym jest druk 3D. Nie będziemy jednak opierać się tylko na popularnym FDM – czyli druku z wykorzystaniem filamentu. Uczestnicy poznają też DLP, czyli tworzenie elementów z ciekłej żywicy światłoczułej. Dowiedzą się, jakie wady i zalety charakteryzują obie technologie i będą mogli je wypróbować. Nauczą się modelować w 3D za pomocą programu Fusion 360.

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat skierowany jest do osób chętnych do twórczego działania, którzy nie boją się spróbować wymyślić coś własnego. Jeśli rozważasz w przyszłości studia na uczelni technicznej to ten warsztat jest dla Ciebie! By wziąć udział w warsztacie konieczna jest tylko umiejętność obsługi komputera.

Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

Do udziału w warsztacie niezbędny będzie własny laptop z systemem Windows z zainstalowanymi programami:

Autodesk Fusion 360, Autodesk AutoCAD, Ultimaker Cura.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Uczestnicy warsztatu:

  • poznają budowę i obsługę drukarki 3D;
  • zapoznają się z technologiami DLP oraz FDM,
  • rozwiną zdolności manualne,
  • rozwiną wyobraźnię przestrzenną,
  • nauczą się modelować w 3D,
  • poznają zasady rysunku technicznego.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Druk 3D – co to takiego i dlaczego jest tak użyteczne?

Na początku konieczne będzie wprowadzenie w tematykę warsztatu. Uczestnicy przyjrzą się bliżej drukarkom 3D i technologiom druku. Dowiedzą się jakie parametry druku są istotne i uruchomią pierwsze realizacje z gotowych modeli.

Dzień drugi

Rysunek techniczny

Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega rzutowanie, rysunek techniczny, itp. Dowiedzą się również, jak przedstawić bryłę w postaci płaskiego rysunku w programie AutoCAD, by możliwe było łatwe odwzorowanie jej na przykład w procesie produkcyjnym.

Dzień trzeci

Jak z czegoś płaskiego zrobić coś przestrzennego?

Na początku dokończone zostanie omawianie zagadnień z poprzedniego dnia. Następnie uczestnicy przejdą do modelowania 3D. Zapoznają się z oprogramowaniem do tego służącym. Poznają różne sposoby modelowania.

Dzień czwarty

Mechanizmy, złożenia, symulacje

Tego dnia wyjaśnione zostaną zasady i sposoby tworzenia układów składających się z pojedynczych elementów. Będą one tworzone w zespołach, więc niezbędna będzie ścisła współpraca między konstruktorami. Tego dnia uczestnicy będą mogli rozwinąć swoją twórczą stronę tworząc własne zaawansowane modele.

Dzień piąty

Puśćmy wodze fantazji!

Ostatniego dnia uczestnicy wykorzystają wiedzę zdobytą podczas warsztatu. Uczniowie nie będą ograniczani. Będą mieli możliwość wykorzystania całego sprzętu używanego podczas zajęć, by zrealizować jak najbardziej interesujący projekt.


Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nierozróżnialna od magii.

Arthur C. Clarke